سیستم شستشو و آماده سازی سطح به روش اتوماتیک

سیستم شستشو و آماده سازی سطح به روش اتوماتیک


مروری بر سیستم های شستشو و آماده سازی سطح به شیوه اتوماتیک

 
Automatic Pretreatment System

سیستم شستشوی اتوماتیک APT در خط رنگ پودری

  • در این سیستم قطعه کار بر روی ارابه و یا به  صورت آویز در کابین شستشو  قرار می گیرد. نازل ها ی شستشو به صورت متحرک، سطح  قطعه را اسکن می کنند. در برخی موارد، نظیر قطعات با ابعاد کوچکتر امکان حرکت رفت و برگشتی قطعات در مقابل نازل های ثابت وجود دارد.
  • در سیستم APT آب و مواد محلول در آن سیرکوله شده و حداکثر بهره وری از مواد شیمیایی در فرایند شستشو و آماده  سازی سطح، عاید خواهد شد.
  • در این سیستم تنها از یک سری مجموعه نازل Bank Nozzle Spraying استفاده می گردد. که برخی ثابت و برخی  متحرک می باشند.
  • نازل های ثابت جهت شستشوی نقاط خاص بوده و در پروسه کار به صورت موردی وارد مرحله عمل می  گردند.
  • در سیستم APT محدودیتی در تعداد مراحل وجود نداشته و امکان افزایش و یا کاهش تعداد مراحل حتی بعد از  ساخت سیستم تا حدی وجود خواهد داشت.
  • در این روش ، مواد از تانک مربوط توسط پمپ رفت کشیده و اسپری می گردد. پس از برخورد محلول با قطعه مجدداً توسط  پمپ برگشت، پس از تصفیه به تانک مربوطه بازگردانیده می شود. در این سیستم از یک دستگاه PLC جهت کنترل زمان و ترتیب مراحل بهره گیری می گردد.

 

برنامه ریزی نرم افزاری PLC

سیستم شستشوی اتوماتیک APT در خط رنگ پودریبرنامه تدوین شده برای این PLC به گونه ایست که امکان زمانبندی دقیق هر مرحله را به انضمام تغییر در تعداد مراحل ممکن می نماید.
لذا برای قطعات مختلف می توان برنامه ای جداگانه را برای دستگاه تعریف نمود. از طرف دیگر با توجه به  تمهیدات فنی خاص و الگوریتم برنامه PLC از تداخل مواد ممانعت می گردد.
در این روش میزان تداخل مواد به نسبت حجم در گردش آن ، از سایر روش های معمول به واسطه عدم حمل محلول توسط قطعه از یک مرحله به مرحله بعدی Carry Over به مراتب پایینتر و قابل اغماض می باشد.
بدیهی است اجرای این سیستم بدون در نظر گرفتن تمهیدات نرم افزاری و سخت افزاری آن، به منظور جلوگیری از اختلاط  مواد، مشکلات زیادی برای استفاده کنندگان آن، به وجود خواهد آورد.
با توجه به شرایط کیفی مورد نظر جهت آماده سازی سطح قطعه ، نظیر عملیات چربی گیری ، آبشویی، فسفاته کلیه مراحل به صورت تمام اسپری در یک کابین انجام می پذیرد. پس از اتمام پروسه ، قطعه کار آماده شده، خارج می گردد. با استفاده از سیستم APT ، بخش بزرگی از حمل و نقل قطعات و تجهیزات مربوطه حذف می گردد.
 

مزایای شستشوی اتوماتیک APT

  • قابلیت تغییر در تعریف فرایند و کاهش یا افزایش تعداد مراحل
  • قابلیت تعیین زمانبندی اجرای هر یک از مراحل با دقت بالا
  • کاهش حمل و نقل قطعه کار و هزینه های مربوطه
  • کاهش قابل مالحظه مصرف آب ، سوخت و انرژی برق
  • کاهش قابل ملاحظه سطح اشغالی توسط دستگاه
  • کاهش هزینه های تعمیرات و نگه داری

 

مراحل شتسشوی قطعات در تیراژ بالا

مراحل شتسشوی قطعات در تیراژ بالا در خط رنگ پودریهمانگونه که اشاره گردید ، در سیستم APT ، محدودیت خاصی در ابعاد قطعات و یا تعداد مراحل شستشو وجود ندارد. اما در  صورت نیاز به تیراژ بالا در تولید، ضروریست مراحل در یک یا دو کابین تقسیم بندی شود.
بدین معنی که برای مثال مراحل  چربیگیری و آبشویی های آن در یک کابین و مراحل فسفاته و آبشویی های مربوطه در کابین دیگری صورت پذیرد. در این  حالت استفاده از سیستم های حمل و نقل قطعات نظیر کانوایرهای تیپ free & Power ضروری خواهد بود.
 

برنامه ریزی و کنترل دستگاه ATP

سیستم برنامه ریزی و کنترل دستگاه APT به گونه ای طراحی گردیده است که کار را برای کاربران میسر می نماید و  اصطالحاً Friendly-User می باشد .
برای هر قطعه و فرایند آن ، دستگاهی ویژه طراحی و ساخته می گردد تا کلیه جوانب سیستم جوابگوی فرایند تولید باشد. با توجه به کامپکت بودن این نوع دستگاه ها، امکان طراحی خطوط رنگ پیوسته و ترکیب آن با سیستم  های حمل و نقل قطعات مناسب نظیر Go & stop و یا Conveyor Free& Power در هزینه های احداث تاسیسات خط ، فضای اشغالی و مصرف مواد صرفه جویی می گردد.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با شرکت تکنو تجهیز
شروع چت
1
چت واتساپ
سلام وقت بخیر .
من از صفحه " سیستم شستشو و آماده سازی سطح به روش اتوماتیک " پیام میفرستم.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟