ضخامت سنج رنگ و لعاب

ضخامت سنج رنگ و لعاب


تعیین ضخامت رنگ و پوشش

 
از موارد مهم در کنترل کیفیت، اندازه گیری و تعیین دقیق ضخامت اجسام و پوشش آنها به وسیله ضخامت سنج می باشد. در صورتی که ضخامت پوشش عیبی داشته باشد و یا قسمتی از رنگ دچار زدگی شود، می تواند باعث خوردگی، زنگ زدگی و از بین رفتن قطعه شود. به همین جهت باید از ضخامت سنج دقیق جهت اندازه گیری ضخامت فلز یا رنگ استفاده شود.
 

ضخامت سنج رنگ و لعاب

نحوه اندازه گیری ضخامت رنگ و لعاب با دستگاه ضخامت سنجضخامت سنج رنگ و لعاب دستگاهی است که جهت اندازه گیری ضخامت پوشش یا رنگ به کار می رود. دستگاه به دو روش پراب جدا و پراب سرخود ضخامت اجسام یا پوشش ها را اندازه میگیرد.
ابزار سنجش ضخامت رنگ بر اساس ترکیبی از دو مکانیزم القای مغناطیسی و جریان گردابی کار می کند. این فاکتور به مهندسین استفاده کننده از دستگاه ضخامت سنج امکان سنجش در دامنه وسیع تر را می دهد.
 

انواع ضخامت سنج

ضخامت سنج هایی وجود دارند که فقط عدد ضخامت را به صورت دیجیتالی نمایش می دهد. همچنین نوع پیشرفته تر ضخامت سنج هایی هستند که مقادیر اندازه گیری شده را ذخیره می نمایند. به ما اطلاعات آماری نظیر متوسط آنها، انحراف استاندارد و یا بالاترین و پایین ترین مقدار سنجش را ارائه می دهد.
نوع دیگر بر پایه شکل قطعه ای است که اندازه گیری می شود. برای تمام قطعاتی که اندازه گیری می شوند نمی توان از یک نوع ضخامت سنج و پروب استفاده نمود. وقتی که با یک قطعه با شکل های پیچیده مواجه هستیم، پروب های مختلف جداگانه ای را باید استفاده کنیم.
در صورتی که فلز پایه از نوع فلز غیر آهنی باشد، دستگاه ضخامت سنج از روش Magnetic Induction و در صورتی که فلز پایه از نوع غیر آهنی باشد، دستگاه ضخامت سنج از روش Eddy Currnet استفاده می کند.
 

مراحل انجام آزمون های ویژه رنگ پودری

دستگاه ضخامت سنج اندازه گیری ضخامت رنگ و پوشش

 
تععین ضخامت رنگ و پوشش با استفاده از دستگاه ضخامت سنج رنگدو نوع دستگاه داریم: دستگاه ضخامت سنج آهنی (مغناطیس) و ضخامت سنج غیر آهنی (الومینیومی)
برای شروع کار با دستگاه و اندازه گیری مراحل زیر را طی کنید.
1- دستگاه ضخامت سنج پوشش و رنگ را روشن نمایید.
2- پراب را به صورت کاملا عمود بر روی سطح اندازه گیری قرار دهید. هنگامی که عدد ضخامت اندازه گیری شده ثابت شود، دستگاه ضخامت سنج بوق می زند.
3- پروب را حداقل 5 سانتیمتر از سطح دور کنید و نقطه جدید را اندازه گیری کنید.
 

دستگاه ضخامت سنج رنگ و مراحل بررسی دقت آن

1- پروب ضخامت سنج را بر روی فلز بدون رنگ بگذارید. مطمعن شوید که دستگاه عدد صفر را نشان می دهد. در صورت نمایش صفر، به مرحله بعد بروید.
2- سپس، فویل های کالیبراسیون را بر روی پلیت فلزی صفر بگذارید و پراب را بر روی فویل قرار دهید. عدد ضخامت را بخوانید و بررسی کنید که ایا خطای عدد ضخامت خوانده شده در محدوده تعیین شده قرار دارد.
 

ضخامت سنج التراسونیک

ضخامت سنج التراسونیک برای رنگ و پوشش روی چوب ، بتن و غیره … توسط پراب یک پالس التراسونیک را به داخل پوشش ارسال می کند. یک بطری ژل معمولی گلیکول با هر وسیله ی موجود است. جهت ضخامت سنجی با روش التراسونیک، یک قطره ژل کوپلینگ التراسونیک را روی پوشش بمالید و پراب را بر روی ان قرار دهید. دستگاه عدد ضخامت را نمایش می دهد.
 

پوشش کلیر (کلر) چیست؟

اندازه گیری ضخامت رنگ و پوشش چوب و خودرو با دستگاه ضخامت سنجپوشش کلیر یا کلر، رنگ پلی اتیلن بدون رنگدانه است. ضخامت کلر معمولا بین 35 تا 50 میکرون است. پوشش کلر معمولا برای محافظت از رنگ اصلی و حفظ ظاهری براق، استفاده می شود. رنگ کلر به راحتی خراشیده می شود و، نیاز به رنگ امیزی مجدد دارد زیرا رنگ پایه و اصلی هیچ درخشش و براقیتی ندارد.
 

ضخامت سنج رنگ چیست؟

عدد خاصی برای ضخامت رنگ خودرو وجود ندارد. کارخانه های تولید خودرو، اتومبیل هایی با ضخامت مختلف را تولید و عرضه می کنند. برخی از خودرو ها فقط ضخامت رنگ 75 میکرون (3 میل) را بر روی سقف دارند. به طور معمول خودروی فابریک خروجی از کارخانه دارای ضخامت رنگ بین 100 تا 180 میکرون می باشد.
ضخامت رنگ اندازه گیری باید دارای ثبات نسبی باشد. اندازه گیری های ثبت شده باید فقط تغییرات کوچکی را در ضخامت نشان دهند. نواحی از خودرو که در آن ها کاهش ضخامت رنگ دیده می شود، قطعات تعویضی می باشد.

4.4/5 - (9 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با شرکت تکنو تجهیز
شروع چت
1
چت واتساپ
سلام وقت بخیر .
من از صفحه " ضخامت سنج رنگ " پیام میفرستم.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟