مشخصات کوره های تونلی در صنایع پخت سفال و سرامیک

مشخصات کوره های تونلی در صنایع پخت سفال و سرامیک


کوره های تونلی و ساختار فنی آنها

 
کوره های تونلی و ساختار فنی آنها، تولیدکوره های تونلی
کوره تونلی یا Tunnel Kiln از کوره‌ های مورد استفاده در شاخه‌های مختلف صنایع سرامیک است.
اولین کوره تونلی در سال ۱۷۵۱ توسطی فردی به نام وینسنز اختراع شد و در حال حاضر در صنایع آجر، سفال، مواد دیرگداز و چینی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
این کوره در گروه کوره‌ های پیوسته یا مداوم قرار دارد. در این کوره، محصولات متحرک و آتش ثابت است.
کوره های مخصوص پخت سرامیک جهت انجام انواع سیکلهای پخت سرامیک، لعاب و چینی شامل انواع ظروف چینی و چینی های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. تا دمای ۱۳۵۰˚ C سرویس دهی می نمایند.
طراحی این کوره ها بصورت تونلی پیوسته ، تونلی واگنی و یا کوره باکسی می باشند.
عایق بندی داخلی کوره های پخت سرامیک بگونه ای طراحی شده است که کوره در کوتاه ترین زمان گرم شده و در کوتاه ترین زمان سرد و آماده انجام سیکل مجدد باشد.
 

مشخصات ظاهری کوره های تونلی

کوره تونلی یک تونل دراز و باریک است که کف آن ریل‌ گذاری شده‌است و محصولات، با عبور از درون آن در معرض حرارت قرار می‌گیرند و پخته یا زینترمی‌شوند.
محصولات برای عبور از کوره تونلی می‌بایست بر روی واگن‌های مخصوصی چیده شوند. کوره تونلی شامل سه مرحله پیش‌گرمایش، پخت و خنک‌ کن می‌ باشد.
در ساده‌ترین نوع کوره تونلی، مشعل‌ های موجود در منطقه پخت باعث گرم شدن هوای کوره می‌شود. این هوا با حرکت به سمت ورودی تونل (پیش‌گرمایش) آرام آرام حرارت خود را به واگن‌های این منطقه منتقل می‌ کند و در نهایت از دودکش خارج می‌شود.
از سوی دیگر هوای تازه از خروجی تونل وارد می ‌شود. در مواجهه با واگن‌ هایی که مرحله پخت را پشت سر گذاشته‌اند، آنها را آرام‌ آرام خنک می ‌کند و دمایش به تدریج افزایش می ‌یابد تا به منطقه پخت برسد. jh اکسیژن لازم برای احتراق مشعل‌های این منطقه را فراهم نماید.
البته قسمتی از هوای گرم شده به بیرون از کوره هدایت می ‌شود تا در خشک ‌کن و بعضا برای تنظیم دمای هوای سالن تولید مورد استفاده قرار بگیرد. معمولاً 60 درصد از طول کوره به منطقه پخت، 20 درصد به منطقه پیش‌گرمایش و 20 درصد به منطقه خنک‌کن اختصاص دارد.
دمای مناطق مختلف کوره از طریق ترموکوبل و سیستم‌های کنترل اندازه‌گیری و تنظیم می‌شود. همچنین هوای داخل کوره نیز از نظر اکسیدی، احیایی یا خنثی بودن قابل کنترل است.
 

کوره های تونلی و مزایای آن

استفاده از کوره تونلی در مقایسه با سایر انواع کوره‌ها (کوره‌های سنتی، هوفمن و متناوب ) دارای مزایایی است که به برخی از آنها در زیر اشاره شده است :

  • کنترل مناسب تر دمای کوره و یکنواختی حرارت
  • افزایش کیفیت تولید
  • تشابه کیفی محصولات
  • افزایش سرعت تولید
  • کاهش نیروی انسانی
  • کاهش مصرف انرژی
  • کاهش آثار زیان بار زیست محیطی

 

کوره های تونلی و کاربرد آن در صنایع آجر و سفال

کوره تونلی یکی از پیشرفته‌ترین انواع کوره‌است که در صنایع آجر و سفال مورد استفاده قرار می ‌گیرد. خشت‌های خام که قبلا از خشک‌ کن تونلی عبور کرده‌ و بیشتر آب خود را از دست داده‌اند، وارد منطقه ی پیش‌ گرمایش می ‌شوند و تا 350 درجه سانتی ‌گراد گرم می ‌شوند.
خشت‌ها سپس وارد منطقه پخت می شوند و با توجه به نوع مواد اولیه، در دمایی بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی ‌گراد پخته می‌ شوند.
 

کوره تونلی و معایب آن
  • کوره های تونلی امکان خاموش و روشن شدن کوره به سادگی وجود ندارد.
  • بطوریکه تنها روشن کردن این نوع کوره مدتی حدود ۲۰ روز به طول می انجامد. امکان ترمیم دیواره‌ های کوره بدون خاموش کردن آن وجود ندارد.
  • به دلیل اتصال زنجیره وار قطعات سقف در صورت ریختن قسمتی از آن به صورت زنجیره وار باقی قسمت ها نیز سقوط خواهد کرد.
امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با شرکت تکنو تجهیز
شروع چت
1
چت واتساپ
سلام وقت بخیر .
من از صفحه " ساختار فنی کوره تونلی " پیام میفرستم.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟