چگونگی انجام آزمون های ویژه رنگ پودری برای بررسی کیفیت پوشش

چگونگی انجام آزمون های ویژه رنگ پودری برای بررسی کیفیت پوشش


آزمون های ویژه رنگ پودری

 
بطور کلی، پوشش ها با هدف های حفاظت یا تزیین و زیباسازی روی سطوح اعمال می شوند. دستیابی به اهداف مورد نظر، مستلزم کنترل کیفیت و بررسی دقیق خواص لايه نهایی حاصل از پوشش است.
به عبارت دیگر، قبول یا رد کیفیت در یک پوشش منوط به یافتن عیوب احتمالی در آن است. انجام این مهم نیز فقط با بکارگیری ازمون های خاص و تفسیرهای صحیح امکان پذیر است.
 

معرفی آزمون های ویژه رنگ ها و پوشش های پودری

تست ها و آزمون های ویژه رنگ پودریبه دلیل کاربرد نسبتآ گسترده پوشش های پودری در سال های اخیر، به نظر می رسد که معرفی برخی از آزمون های ویژه پوشش های پودری و پودرهای پوششی برای افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، مفید باشد.
پوشش های پودری هم از لحاظ تولید و هم اعمال تفاوت اساسی با پوشش های مایع دارند. به همین دلیل، بررسی رفتار و آزمون پودرهای پوششی از اولین مرحله تولید تا مرحله تشکیل لایه روی زیرآیند یعنی تا زمانیکه ماده به حالت پودر است به روش های خاصی نیاز دارد.
اما لايه سخت شده نهایی حاصل از پودر مانند لایه سخت شده حاصل از پوشش های مایع، بسته به کاربرد آن تحت آزمایش قرار می گیرد.
از دیدگاه عملی و به طور خلاصه می توان این آزمون ها را به سه دسته تقسیم کرد:

  • آزمون های ویژه پودر به شکل توده (قبل از پاشش)
  • آزمون های ویژه اعمال پودر مرحله پاشش و تشکیل لایه)
  • آزمون های ویژه لايه پوششی پس از پخت

در این مقاله ، به آزمون های ویژه و ویژگیهای پودر قبل از اعمال آن پرداخته می شود.
 

خواص عمومی پوشش های پودری

خواص عمومی پوشش های پودری و پودرهای پوششی از این لحاظ با سایر مواد پودری تفاوت دارند که تا قبل از مرحله سخت شدن، حالت بودری خود را حفظ می کنند. در مرحله سخت شدن، ابتدا حالت پودری خود را از دست می دهند و سیال می شوند و پس از آن ، به جامد پیوسته تبدیل می شوند.
این بدان معناست که چنین مواردی همواره از یک خاصیت واکنش پذیری بالقوه و در نتیجه پایداری محدود در حالت پودر برخوردارند. نمونه برداری برای انجام صحیح یک آزمون، باید آزمون حتما نتیجه کل بچ مورد نظر باشد. در عمل رسیدن به این هدف مشکل است، زیرا معمولا اختلاف بین مقادیر واقعی هر بچ و نمونه، بسیار زیاد است.
 

انجام نمونه برداری

  • برای نمونه هایی که مقدار آن ها کمتر از 2 کیلوگرم نباشد می توان از بیلچه مخصوص نمونه برداری استفاده کرد. این وسیله به نوعی طراحی شده که می توان نمونه هایی را از تمام نقاط داخلی مخزن به دست آورد.
  • اگر محموله در کارتن ها و ظروف متعدد و جداگانه ای بسته بندی شده باشد، در این حالت نمونه برداری باید بطور اتفاقی انجام گیرد. در مورد ظروف بزرگ باید دقت کرد که نمونه از عمق های مختلف برداشته شود. زیرا احتمال جدا شدن ذرات پودری با اندازه های مختلف وجود دارد.
  • نمونه هایی را که از بخش های مختلف ظرف حاوی پودری تهیه شده اند، باید با یکدیگر مخلوط کرد تا یک نمونه ترکیبی حاصل شود. سپس با استفاده از یک Chute Riffer نمونه ترکیبی را به اجزای کوچک تقسیم می کنند. Chute Riffler شامل یک قیف تغذيه عمودی است که به دوازده شوت مساوی یا بیشتر تقسیم شده است.
  • شوت ها به طور یک در میان به دو دریافت کننده متصل شده اند. پس از ریختن نمونه ترکیبی در قیف تغذيه و جداسازی در شوت ها، ذرات بودر در دو دریافت کننده جمع آوری می شوند. این فرایند را در صورت نیاز می توان تکرار کرد تا به نمونه های کوچکتری دست یافت.
  • برای کاهش بیشتر مقدار نمونه، یک تقسیم کننده چرخشی توصیه می شود. یاد آوری می شود که استفاده از وسایل و ظروف تمیز برای نمونه گیری الزامی است.
  • برای نمونه گیری طی فرایند تولید مداوم، باید در زمان حرکت پودر از آن نمونه برداری کرد و بهتر است این کار در فواصل زمانی کوتاه و از کل جریان بودر انجام شود.
امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با شرکت تکنو تجهیز
شروع چت
1
چت واتساپ
سلام وقت بخیر .
من از صفحه " چگونگی انجام تست پوشش های پودری " پیام میفرستم.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟