رنگ پلی اورتان - رنگ پلی یورتان چیست

رنگ پلی اورتان


ویژگی های رنگ پلی اورتان polyurethane paint

رنگ پلی اورتان چیست؟ نوعی رنگ دو جزئی است، که بر پایه رزین پلی اورتان تهیه می گردد. زمان خشک شدن این رنگ کوتاه است. رنگ های پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر اشعه ماورابنفش نور خورشید و باران اسیدی دارند. رنگ پلی یورتان به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر رطوبت و چسبندگی بالا بر روی انواع سطوح به عنوان لایه نهایی جهت پوشش سطوحی که در معرض نور مستقیم خورشید و شرایط سخت آب و هوایی قرار دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای پوشش های رنگ پلی یورتان

رنگ پلی یورتان چیست ؟ این پوشش شباهت زیادی به رنگ اپوکسی دارد. در بسیاری از موارد مکمل یکدیگر هستند. رنگ پلی اورتان به دلیل زیبایی و براق بودن، به عنوان لايه نهايی روی پوشش های حفاظتی اپوكسی بسيار مناسب می باشد.
این نوع پوشش ها، بیشتر جهت استفاده بر روی سطوح فلزی مانند پل ها، کشتی ها و تانکرها به عنوان آخرين لايه مورد استفاده قرار می گيرد. البته در آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و محیط های بهداشتی سفارش می شود که از رنگ های کفپوش پلی اورتان استفاده گردد.

رنگ پُلی اورتان و خواص مکانیکی آن

از مشخصات اصلی این رنگ ها، مقاومت بسیار عالی آنها در مقابل اشعه UV نورخورشید می باشد. البته این نوع رنگ ها به دلیل ظاهر بسیار زیبا و چشم نواز و عاری بودن از مشکل پوست پرتغالی که یکی از معضلات رنگ های پودری می باشد ، نیز مورد نظر و قابل ذکر می باشند. خواص مکانیکی بسیار عالی به همراه خواص شیمیایی  ایده آل ، از دیگر مشخصات  این رنگ ها می باشد.

رنگ پلی اورتان و ویژگی های آن

  • این رنگها در درجه حرارت پایین هم سریع خشک  می شود.
  • دارای مقاومت سایشی و ضربه پذیری بالایی هستند.
  • مقاومت بالای رنگ نسبت به گچی شدن دارند.
  • چسبندگی بسیار عالی رنگ های زیبای پلی اورتان بر روی سطوح فلزی مثال زدنی است.
  • مقاومت در برابر اسید، باز، روغن های صنعتی و شیمیایی و املاح از خصوصیات رنگ پلی اورتان است.
  • رنگ های پلی اورتان در برابر نور خورشید ، آب و مواد شیمیایی مقاومت بسیار بالایی داند.

آماده سازی سطوح جهت استفاده از رنگ پلی اورتان

برای استفاده از رنگ های مقاوم پلی اورتان ، سطوح مورد نظر بایستی عاری از هرگونه آلودگی نظیر املاح ، گرد و غبار و روغن باشد. همچنین هرگونه خوردگی را از سطح پاک نموده و آستری مناسبی را بر روی آن اعمال شود.
خصیصه های فوق الذکر باعث می شود، بتوان پوشش پلی اورتان را بر روی ماشین آلات کشاورزی،  نرده های آهنی با کیفیت بالا،  قطعات خودرویی با کیفیت بسیاربالا  که در معرض نور خورشید هستند و مبلمان فلزی مخصوص استفاده در محیط های بیرونی با دوام بسیار زیاد استفاده نمود.
رنگ پودری گروه پلی اورتان را می توان به مدت یک سال در دمای حدود 22 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی حدود 50 درصد نگهداری نمود.

نحوه مصرف رنگ های پولی یورتان
  • وسایل و ابزار رنگ آمیزی را قبل از استفاده به دقت شستشو دهید. وسایل رنگ آمیزی باید تمیز و عاری از گرد و غبار باشند.
  • اجزاء رنگ را بطور یکنواخت با میکسر بهم بزنید. باید محلول یکسانی تهیه شود.
  • مطابق دستورالعملی که بر روی ظروف بسته بندی رنگ هست اقدام کنید. جزء اول (رنگ پلی اورتان) را با جزء دوم ( سخت کننده) به تدریج مخلوط نموده و توسط همزن کاملاً مخلوط میکنیم. بعد از گذشت 20 دقیقه تینر مخصوص رنگ پلی اورتان را به آن افزوده، رنگ را مورد استفاده قرار می دهیم. میتوان آن را بر روی قطعه اسپری کرد.
  • پس از مخلوط کردن رنگ، هاردنر و تینر اپوکسی، در حرارت 20 درجه سانتیگراد، رنگ آماده شده تا قبل از 7 ساعت مورد استفاده قرار گیرد. بعد از گذشت 8 ساعت رنگ سفت شده و امکان استفاده از آن نیست.
  • سطح مورد نظر باید عاری از هرگونه گرد و غبار، زنگ زدگی، چربی و رطوبت باشد. تا رنگ بخوبی روی سطح چسبیده و براقیت لازم را ازدست ندهد.
  • همه وسایل و ابزارهای رنگ آمیزی را پس از استفاده در پایان هر روز کاری با تینر شستشو دهید.
4.8/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با شرکت تکنو تجهیز
شروع چت
1
چت واتساپ
سلام وقت بخیر .
من از صفحه " رنگ پلی اورتان (رنگ پلی یورتان) " پیام میفرستم.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟