ویژگی ها و مزایای رنگ روغنی

ویژگی ها و مزایای رنگ روغنی


رنگ روغنی از چه موادی تشکیل شده است

 
در این نوع رنگ‌ها، رنگ دانه را در یک روغن خشک شونده که استر گلیسیرین با اسیدهای چرب نظیر اسیدهای اولیک و یا لینولنیک می باشد حل می کنند.
این روغن‌‌ها در هوا اکسیده شده و به ترکیبات سیر شده تبدیل می شوند و لایه‌ای سخت مقاوم و محافظ تشکیل می دهند که از نفوذ آب در رنگ دانه جلوگیری می کنند. برای رقیق کردن و سهولت کاربرد رنگ به کار می رود و معمولا یک حلال هیدرو کربنی نظیر ترپنتین است که به روغن تربانتین شهرت دارد.
رنگ روغنی از چه موادی تشکیل شده است
 

اجزای رنگ روغنی

یکی از اجزای رنگ‌های روغنی است که در حقیقت نقش کاتالیزور در تسریع اکسیداسیون و خشک شدن رنگ ها را دارد و معمولا مخلوطی از اکسید های سرب ، منگنز و کبالت در ( روغن بزرک ) بصورت استر مصرف می شود.
این رنگ ها تركیبی از رنگدانه‌ها، رنگدانه یارها، حلال، روغن اسكاتیف، روغن برزك و … می‌باشد. رنگهای روغنی به وسیله تینر روغنی رقیق می‌شوند و رنگ ها هوا خشك هستند.
این رنگها در دو نوع مات و براق به بازار عرضه می‌شوند و قابل استفاده با قلم مو، پیستوله و غلتك می‌ باشند. رنگهای روغنی حدود 12 ساعت زمان لازم دارند تا به طور نهایی خشك شوند و برای خشك شدن سطحی در حدود 4 تا 6 ساعت زمان لازم است.
 

تفاوت رنگ روغنی مات و براق

در گذشته برای مات كردن رنگهای روغنی براق، مقداری مل الك شده داخل آن ریخته و آن را خوب مخلوط می‌كردند كه این كار علاوه بر زبری رنگ باعث گرانروی آن می‌شد. برای از بین بردن زبری و گرانروی آن مقداری تینر روغنی و روغن الیف به آن اضافه می كردند.
رنگ های براق از استحكام و بهداشت بیشتری نسبت به رنگهای روغنی مات دارد. امروزه برای رنگ آمیزی مصنوعات چوبی كمتر از رنگ روغن استفاده می‌شود. زیرا این رنگها مدت زیادی را برای خشك شدن نیاز دارند. این رنگها قابل استفاده با قلم مو، پارچه بدون پرز، پیستوله و غلطك می‌باشد. در صورت نبودن تینر روغنی از بنزین و نفت به عنوان رقیق كننده می‌توان استفاده نمود.
اجرای رنگ روغنی و رنگ های پلاستیک و واتر بیس و… با غلطک بواسطه ایجاد ضخامت رنگ و کشاندن لعاب (کیلر) رنگ به سطح خارجی رنگ دوام و مرغوبیت زیادی به اجرا می دهد.
بواسطه پرز انداختن منظم ( در 3 اندازه ریز و منوسط و درشت ) به جای رش قلم اجرا را شکیل تر می کند. عیب موج گچ که بالایه 90% گچ کشی های تجاری فعلی دارا هستند را تا حدود زیادی کور می نماید ( به علت شکست نورمنعکس شده از سطح).

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با شرکت تکنو تجهیز
شروع چت
1
چت واتساپ
سلام وقت بخیر .
من از صفحه " رنگ های روغنی " پیام میفرستم.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟