ترکیبات و مواد اولیه تشکیل دهنده پوشش های پودری

ترکیبات و مواد اولیه تشکیل دهنده پوشش های پودری


پوشش های پودری از چه اجزایی تشکیل شده اند

پوشش های پودری پوشش هایی هستند که تقریباً تمام مواد اولیه آنها را مواد جامد تشکیل می دهند. این پوشش ها پس از مطالعات بسیار در سال 1962 وارد بازار مصرف شدند. با افزایش مصرف و تکامل دانش، تولید آنها در سال های بعد، ظرفیت تولید رشد روز افزونی یافت. به نحوی که میزان تولید آنها در سال 1969 به 1300 تن در سال رسید.
علاوه بر مزایای زیست محیطی می توان به خواص عالی در پوشش نهایی لایه رنگ اشاره کرد. یکی از ویژگی های اساسی پوشش های پودری در مقایسه با رنگ های مایع، عدم استفاده از حلال های آلی است. به همین علت است که آنها فاقد معایبی چون اتلاف مواد اولیه، خطر آتشگیری، افزایش مصرف انرژی، ایجاد پساب صنعتی و موارد دیگر است.

اجزای یک پوشش پودری

مواد تشکیل دهنده پوشش های پودری را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

  • رنگ پایه
  • رنگدانه
  • پرکننده

 

رنگ پایه

اجزا اصلی و اولیه رنگ ها و پوشش های پودری
رنگ پایه شامل رزین، سخت کننده ها و مواد افزودنی است. رزین از مواد پایه و اساسی تشکیل دهنده یک پوشش پودری است. این ماده باعث تشکیل یک لایه منسجم و پیوسته برای اختلاط مواد و پدید آمدن لایه ای یکنواخت با خواص مطلوب و دلخواه می شود. رزین پوشش های پودری را می توان به دو دسته زیر تقسیم نمود:

سخت کننده ها یا عوامل پخت موادی هستند که در واکنش با رزین ها در کوره در زمان و دمای مناسب عمل پخت را انجام می دهند. این مواد همچون سایر مواد تشکیل دهنده باید جامد، جریان پذیر و دارای دمای ذوب بالا باشند. همچنین طی فرایند آسیاب و دانه بندی ایجاد مزاحمت نکنند.

رنگدانه ها

در اثر وجود رنگ دانه ها در مخلوط اولیه خواصی چون ایجاد پوشش، فام و افزایش مقاومت در برابر خوردگی حاصل می شود. رنگدانه ها می توانند سفید، سیاه، یا به رنگ های دیگر باشند. آنها را می توان به دو گروه آلی و معدنی تقسیم کرد.

پرکننده ها

این مواد را می توان به دو دسته پر کننده ها و افزایش دهنده های طول زنجیر تقیسم کرد. افزایش مناسب این دسته از مواد، علاوه بر کاهش قیمت تمام شده موجب بهبود برخی از خواص از جمله مقاومت جوی و در بعضی از موارد افزایش پوشش دهی می گردد.

مواد افزودنی به ترکیبات رنگ های پودری

مواد افزودنی گروهی از مواد اولیه هستند که برای اصلاح نحوه کاربرد و شکل ظاهری رنگ های پودری به کار می روند و میتوانید انواع محصولات و کالا ها را با خرید از بورس کالا تامین کنید. این افزودنی ها ممکن است به صورت زیر دسته بندی شوند:

  • عوامل جریان یابی Flow Agent
  • عوامل گاز دار Degassing Agent
  • مات کننده هاAgent Matting
  • عوامل بافت دهی (جرمی، چروک، چکشی و …) Texturing Agent
  • پایدار کننده های نوری Light Stabilizers
  • عوامل جریان یابی خشک Dry Flow Agent
  • کاتالیزورها Catalysts
  • موم ها Waxes
  • افزودنی های ضد الکتریسیته Electrostatic Additives

 

مات کننده ها

مات کننده ها، شکل دهنده های سطح، کاتالیزورها و افزودنی های ضد الکتریسیته ساکن برای گروه دیگری از ترکیبات مناسب اند.
افزودنی مناسب باید جامدی با دمای ذوب یا دمای انتقال شیشه ای بیش از 50 درجه سانتی گراد باشد. تا در مقادیر اندک بتواند فعال و موثر باشد. اگر افزودنی مورد استفاده به حالت مایع باشد، باید به شکل Master batch یا جاذب حامل سیلیکا به کار رود.

عوامل جریان یابی

عوامل جریان یابی به رنگ های پودری اضافه می شوند. تا عیوب و نقص های سطح مانند دهانه آتشفشانی را برطرف کنند. همچنین به افزایش همواری و یکنواختی پوشش پودری کمک کنند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با شرکت تکنو تجهیز
شروع چت
1
چت واتساپ
سلام وقت بخیر .
من از صفحه " مواد تشکیل دهنده پوشش های پودری " پیام میفرستم.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟