کاربرد پوشش های پودری و فرآیند تولید آن

کاربرد پوشش های پودری و فرآیند تولید آن


کاربرد پوشش های پودری

استفاده از پوشش های پودری بعنوان فرایند پایانی ، طی چند سال گذشته پیشرفت فوق العاده ای داشته شمار زیادی از مهندسین و صنعتگران به استفاده از پوشش پودری روی آورده اند تا قادر باشند پوشش های با كیفیت بالا تولید كنند.
امروزه پوشش های پودری در بر گیرنده طیف گسترده ای از بازار مواد پوششی بوده و بطور کل با بازار پوشش های مایع در حال رقابت هستند.
با آیین نامه های جدید زیست محیطی در مورد آب و هوا و مصرف ضایعات حركت از سوی رنگ مایع به طرف رنگ پودری بسیار متداولتر و عمومی تر شده است.

فرآیند تولید پوشش های پودری

در پوشش های پودری ذرات آسیاب شده نرم كه شامل پیگمنت و رزین می باشند به طریق الكترواستاتیك بار دار شده و به طرف قطعه فلزی اسپری می شوند.
این فرآیند پوشش دادن می تواند با دستگاهای گوناگون كه در دسترس مصرف كنندگان كوچك و بزرگ است به صورت دستی یا اتوماتیكی انجام شود. قسمت هایی كه باید پوشش داده شوند در حالت خنثی نگه داشته می شوند.
بطوری كه ذرات باردار كه به طرف آنها پاشیده می شوند به آنها بچسبند و در مكانشان بر روی قطعه ثابت بماند. تا اینكه در كوره ذوب شوند و به یك سطح صاف تبدیل شوند نتیجه این عمل این خواهد بود كه یك پوشش یك دست ، با دوام و با كیفیت بالا به دست می آید.
فوق العاده بودن پوشش های پودری با به صرفه بودن ذاتی آنها از لحاظ اقتصادی همراه است. این مطلب در جایی مشخص می شود كه این پوشش ها با پوشش های مایع مقایسه می شوند.
از آنجائیكه هیچگونه جزء فراری در پوشش پودری موجود نمی باشد ، هوای بكار رفته برای مكش پودر اتاقك اسپری می تواند مستقیماً دوباره به هوای آزاد برگردد.

کوره های مخصوص پوشش های پودری

کوره های مخصوص پوشش های پودری در صنعت رنگكوره هایی كه پوشش های پایه حلالی در آنها پخت می شوند باید گرم شوند و برای اینكه این اطمینان حاصل آید كه بخارات حلالی به مرحله فعال انفجار نمی رسند باید حجم بسیار زیادی از هوا تخلیه شود .
در رنگهای پودری بعلت نبودن حلال میزان تخلیه هوای مورد نیاز از كوره كمتر می باشد. در نتیجه بر خلاف دماهای بالا كه پوشش برای پخت نیاز دارد در انرژی و هزینه صرفه می شود.

استفاده از کوره های رنگ های پودری و صرفه جویی در نیروی کار

صرفه جویی در نیروی كار و كارایی سیستم بدلیل اینكه آموزشهای كمتری مورد نیاز است تا با یك سیستم پوشش پودری كار شود. هیچگونه مخلوط كردن پودر با حلالها و كاتالیست ها در كار نیست. بنابراین در هزینه های نیروی كار صرفه جویی خواهد شد.

سیستم اعمال رنگ در پوشش های پودری

سیستم اعمال رنگ پودری می تواند راندمان بهره برداری بالاتری را به عمل پوشش دادن ببخشد كه این باعث صرفه جویی در زمان و پول شود . قطعات می توانند بر روی كانوایرها نزدیك به یكدیگر چیده شوند. بگونه ای كه در یك دوره زمانی قطعات بیشتری از خط تولید عبور كنند و بدین ترتیب هزینه قطعات رنگ شده كاهش می یابد.
همچنین قطعات بیشتری می توانند بطریقه اتوماتیكی پوشش داده شوند. بگونه ای كه پوشش پودری نه حركت كند، نه بریزد و نه سینه بدهند و بدین ترتیب میزان قطعات رنگ شده ای كه برگشت می خورد بطور مشخصی كاهش می یابند. با تجهیزات اختصاصی پاشش پودر مواد پوشنده پودری و روش های بازیافت رنگ پودر (سیكلون بازیافت رنگ ) با كارایی بالا امكان رسیدن به بازده نهایی استفاده از 95تا 98 % پودر فراهم می آید.

پاشش چند پودر رنگی

اگر نیاز به پاشش بیش از یك پودر رنگی باشد ، تعویض رنگ سیستم در یك دوره نسبتاً كوتاه زمانی امكان پذیر می باشد و تا حدود 99% پودری كه بطرف قطعه اسپری می شود و برروی قطعه نمی نشیند می تواند به سیستم بازگردانده شود و دوباره استفاده شود و این مسائل باعث كاهش هزینه هدر رفتن پودر مصرفی می شود.
پوشش های پودری امروزی محدوده وسیعی از خواص مطلوب و براقیت ها را به ما می بخشد و می توانند هر كونه شید رنگ یا بافتی را فراهم آورند و ضخامت پوشش در رنجهای مختلف و مورد نیاز امكان پذیر است.
در حال حاضر پوشش های پودری صدها مورد كاربرد دارند ، همچنانكه ظرفیت بازارها رشد می كنند تحقیقات نیز ادامه پیدا می كنند تا در كیفیت محصولات بهبود داشته باشیم كه این عمل باعث نوآوری های بیشتر و گسترش بازارها می شود.
یكی از بزرگترین پتانسیل های مصرف كننده پوشش های پودری صنایع كاربردی می باشند این پوشش های با كیفیت بالا هم جذاب و هم با دوام می باشند و جایگزین مناسبی برای استفاده بجای لعاب و پوشش های مایع بر روی سطوح وسایل تجاری و صنعتی می باشند این وسایل شامل طیف گسترده ای از تولیدات می شوند.

تنوع در رنگ ها و پوشش های پودری

تنوع در رنگ ها و پوشش های پودریپیشرفت های تكنولوژیكی كه در رنگ پودری انجام شده است باعث ایجاد رنگ های پودری با براقیت مناسب شده است. علاوه بر این رنگهای نیازمند به دماهای پخت پائین تر و رنگهای با مقاومت بیشتر نسبت به خرد شدن و خراش و رنگهای مقاوم در برابر مواد شوینده و روغنها شده است.
همه اینها باعث شده است كه پوشش پودری تا حدود50 % از بازار همه مواد پوششی را اشغال كند .

صنایع مرتبط با رنگ ها و پوشش های پودری

بازار ساختمانی و معماری پوشش پودری را بر روی كابینتها ، قفسه ها ، قطعات آلومنیوم برای قالبهای در و پنجره الومینیومی و مبلمان اداری بكار می برد .
صندوقهای پست ، ریلها، حصارها ، شیروانی های فلزی ، تیرك های پاركینگها و شاهراه ها، ریل های محافظ ، اسباب آلات كشاورزی، ابزار باغبانی ، صندلی های حیاط. فرفورژه ، لوازم خانگی، تابلوهای برق صنعتی، خودروسازی و صدها محصول تولیدی كه همگی نیازمند داشتن مقاومت آب و هوایی بالا می باشند با پوشش های پودری پوشش داده می شوند.

گسترش زمینه های کاربردی پوشش های پودری

پیشرفت های تكنولوژیكی امكان گسترش زمینه های كاربردی پوشش های پودری را به سطوح غیر فلزی از قبیل : سرامیك ها ، چوب، پلاستیك و قطعات ساخته شده از آلیاژ برنج فراهم آورده است. بگونه ای كه امروزه بطری ها ، اسكلت غرفه ها، داشبورد ماشین ها و . . . با این نوع رنگ پوشش داده می شوند.
با تاكیدهای مداوم مبنی بر كنترل انتشار مواد در فرآیند های صنعتی و نگرانی های فزاینده درباره كیفیت هوا ، آبهای سطحی و ضایعات خطرناك، یك نتیجه زیست محیطی از پوشش های پودری بدست می آید. كه شاید یك فاكتور تعیین كننده در انتخاب پوشش پودری بعنوان یك فرآیند تكمیلی پوشش دادن باشد.
هیچگونه حلالی در مرحله تهیه كردن و اعمال كردن پودر و یا تمیز كردن تجهیزات پودری موجود نیست. این عمل باعث حذف انتشار حلال و عدم نیاز به خروج ، تصفیه و سیستم های بازگشت حلال كه برای كنترل اجزای فرارمورد نیاز است.
این مساله تا حد زیادی فرآیندهای مورد نیازی برای نصب ، گسترش و بهره برداری از وسایل را آسان می كند و باعث می شود كه سازمانهای ذیربط این مسائل را راحت تر بپذیرند . همینطور این مساله باعث می شود كه این سیستم در جاهایی كه دیگر سیستم ها امكان استفاده را ندارند استفاده شود.

پوشش های پودری در مقایسه با رنگ های مایع

پوشش های پودری در مقایسه با رنگ های مایعوقتی كه این سیستم با سیستم رنگ مایع مقایسه می شود می توان به چندین نتیجه اقتصادی مشخص در سیستم پوشش پودری دست یافت .
همچنین این سیستم نتایج دیگری را با خود به همرا می آورد كه ممكن است در ظاهر چیزی را نشان ندهند ولی وقتی بصورت كلی مورد توجه قرار می گیرند مشاهده می شود كه بطور اساسی باعث صرفه جویی در هزینه ها می شوند.
رنگ های مایع برای اینكه بر روی سطح جاری شوند به حلال نیاز دارند و این حلالها نیاز به خارج شدن ، تصفیه شدن و سیستم بازگشت حلال دارند تا اجزای فرار كنترل شود. در حالیكه پوشش های پودری یك پوشش خشك می باشند كه حلال ها در هیچ قسمت از فرآیند آنها مصرف نمی شود.
زمینه های ویژه ای كه نتایج اقتصادی سیستم های پوشش پودری را تحت پوشش قرار می دهند عبارتند از : صرفه جویی در انرژی ، صرفه جویی در نیروی كار ، راندمان بالای بهره برداری ، فاكتورهای زیست محیطی ، ایمنی دستگاه و هزینه های عمده .
یكی دیگر از مهمترین نتایج پوشش پودری این است كه برای اتاقك پاشش پودر نیازی به ایجاد هوای خاصی نمی باشد.
از آنجایی كه در دمای اتاق پودر شامل هیچ تركیب فراری نمی باشد هوای فراهم آمده می تواند به دستگاه باز خور شود. دیگر نتیجه مشخص اقتصادی پوشش پودری ، كمترین مقدار تهویه هوای لازم برای سیستم می باشد.
این مقدار در مقابل هوای لازم برای تمام گونه های سیستمهای پوششی مایع از قبیل پایه آبی، رنگ های با درصد جامد بالا و پوشش دادن بطریقه الكتریكی ناچیز می باشد.

پوشش های پودری و مخاطرات زیست محیطی

در سالهای اخیر نگرانی های فزاینده در مورد كیفیت آب و هوا بهمراه افزایش هزینه های انرژی ، تقاضای زیادتر خریداران در مورد محصولات با دوام و افزایش آگاهی از پودر و منافع آن باعث شده نصب و راه اندازی سیستم پوشش پودری رشد كند. با شدتی افزایش یابد كه این رشد بوسیله پیشرفت هایی كه در موارد و تكنولوژی این پوشش انجام شده است شتاب یافته است.
حالتهای نادری موجود می باشد كه یك پودر مزاحمت پوستی ایجاد كند، از طریق شستشو با آب و صابون می توان از مشكلات ناشی از پودر اجتناب كرد. بهبود در محیط كاری كارگر می تواند در كمتر غایب شدن كارگر موثر باشد كه این می تواند یك نتیجه اقتصادی مشخص باشد.
هم اكنون پوشش های پودری در حال پوشش دادن صدها محصول شامل اتومبیل ها ، اسباب ، كالاهای ورزشی، مبلمان، قطعات آلومینیوم و دیگر اجزاء خانه سازی گوناگون می باشند. پوشش پودری ، استانداردی را برای دوام و مقاومت در برابر خوردگی در نظر گرفته است كه همانند كردن آن با سیستمهای پوششی رقیب مشكل می باشد.

گسترش تحقیقات در زمینه توسعه پوشش های پودری

تحقیق در زمینه توسعه رنگ ها و پوشش های پودریامروزه تولید كنندگان مواد پوشش پودری و تجهیزات آن مشكلات گذشته را حل كرده اند و در حال گسترش تحقیقات و تكنولوژی می باشند تا موانع كوچك باقیمانده بر سر راه پوشش های پودری را بردارند.
همچنین این پیشرفت ها امروزه پوشش پودری را یكی از بهترین سیستم های پوششی اقتصادی و كیفی معرفی كرده است.
پودرهایی با مقاومت فوق العاده در برابر خوردگی، گرما، ضربه و خراش در دسترس می باشند. شید رنگ با براقیت بالا یا پایین و پوشش های لاكی اساساً آخرین انتخاب می باشند محدوده ای از سطوح صاف تا یك پوشش مات یا چروك قابل انتخاب می باشد. همچنین ضخامت رنگ می تواند متغیر باشد تا نیازهای مربوط به هر كاربرد خاص را برآورده كند.
همچنین پوشش پودری یك پوشش مفید برای محصولاتی از قبیل لوازمات برقی كه مقادیر گرمای مشخصی را تولید می كنند می باشد و در بعضی موارد این پوشش بعنوان یك آستر برای رنگ رویه عمل می كند.

شرایط تولید پوشش های پودری

تولید كنندگان پودر در حال ادامه كار می باشند تا طراحی رزین و عوامل پخت را كامل كنند. تلاشهایی در تحقیقات بمنظور كشف و بهبود پودرهای ارزانتر با شرایط پخت پایین تر متمركز شده است تا كاربرد پوشش پودری را برروی مواد جدید گسترش دهد.
كار و تلاش در حال ادامه است تا پودرهایی عرضه شوند كه دوام بیشتر با مقاومت آب و هوایی بالا داشته باشند. تا كاربردهای بیرونی بهتری داشته باشند و مقاومت بالاتری نسبت به گچی شدن و كم رنگ شدن در برابر نور خورشید از خود نشان دهند.

امتیاز شما به این مطلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با شرکت تکنو تجهیز
شروع چت
1
چت واتساپ
سلام وقت بخیر .
من از صفحه " پوشش های پودری در صنعت " پیام میفرستم.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟